Tien dagen lang, van 18 tot en met 27 juli 2025, stond het centrum van Tilburg weer volledig in het teken van de Tilburgse kermis. Tien dagen feest, maar ook een uitdaging voor alle betrokken partijen om het feest veilig en soepel te laten verlopen. Dat vraagt ook om een goede voorbereiding voor de Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). Mike Poppelaars van de GHOR vertelt hierover.
Voorbereiding en planvorming
De Tilburgse Kermis is als grootste kermis van de Benelux een begrip. De kermis is zelfs immaterieel werelderfgoed. Ruim 230 attracties, verspreid over een lint van 4,5 km, trokken dit jaar bijna 1,3 miljoen bezoekers. Extra speciaal waren roze maandag, één van de grootste Nederlandse LHBTIQ+ evenementen – met op die dag ruim 350.000 bezoekers – en de prikkelarme kermis op de zondag ervoor tussen 12.00 en 14.00 uur. Tien dagen feest, met als uitdaging voor diverse betrokken partijen om het vooral ook feest te laten zijn.
“De eerste versie van het plan van de gemeente Tilburg, de organisator van de kermis, hebben we eind 2024 al besproken” vertelt Mike Poppelaars. “Dit jaar waren er bijvoorbeeld andere plekken voor de EHBO-posten, dus dat is wel een aandachtspunt voor ons”. Gedurende het daaropvolgende half jaar zijn er bijna maandelijks zogenaamde kolommen-overleggen rond planvorming. “Dan komen we met het kermisteam van de gemeente, de politie, de brandweer en de GHOR bij elkaar om diverse zaken ter voorbereiding goed door te spreken” legt Mike uit.
Meerdere evenementen tegelijk
“De kermis is al een groot evenement, maar daarnaast vinden er tegelijkertijd ook andere losse evenementen plaats met afzonderlijke vergunningen. Wij adviseren de gemeente op deze aanvragen voor vergunningen” legt Mike uit. Voorbeelden zijn Holy Pink, een festival met techno- en house-dj’s in de Muzentuin, en Het Moment, het grootste hiphopfestival van Nederland in de Spoorzone.
“Als GHOR kijken we hoe de medische zorg voor al deze activiteiten is geregeld, welke aanrijroutes beschikbaar zijn voor ambulances en wat te doen bij grote calamiteiten. We leveren zelf geen zorg, maar zorgen dat die geleverd kán worden”.
Dagelijkse inzet tijdens de kermis
De voorbereiding en uitvoering werd door Mike opgepakt samen met collega Cynthia Cornelissen. “Er is dan meer dan genoeg te doen” zegt hij.
De GHOR nam dagelijks deel aan het tactisch overleg met de kolompartners, waaronder ook Handhaving en Communicatie van de gemeente. “Communicatie voerde bijvoorbeeld dagelijks de omgevingsanalyse uit. Zo kwam naar voren dat betaalde plas-voorzieningen voor vrouwen een heet hangijzer waren. Het besluit om plassen voor iedereen gratis te maken, bleek een goede oplossing.”
Medische inzet en incidenten
Tijden de kermis waren er dagelijks 2 EHBO-posten actief, waar diverse EHBO-verenigingen intensief samenwerkten. Er waren hier zo’n 20-tal medisch personeel, met in de weekenden en tijdens roze maandag extra ondersteuning vanuit het specialistische spoedzorg team van Comedics. “Met de medi-quad zijn zij heel snel ter plekke. En de inzet van een arts die bevoegd is om te hechten, scheelt aanzienlijk in het aantal ambulanceritten” aldus Mike.
Er werden ongeveer 1.000 meldingen van slachtoffers geregistreerd, variërend van pleisters plakken en paracetamol uitreiken tot intensieve zorgbehandelingen met hechtingen” licht Mike toe.
Continuïteit van zorg: de OvD-G
De GHOR bewaakte voortdurend de continuïteit van zorg. “Dankzij de inzet van de EHBO-posten en specialistische spoedzorg van Comedics is die niet in het gedrang gekomen. De acute zorgvoorzieningen zijn niet overbelast geraakt,” zegt Mike.
Op drukke dagen was de inzet van onze OvD-G collega’s (Officieren van Dienst Geneeskundig) cruciaal. “Deze ervaren collega’s hebben veel operationele meerwaarde. Ze schakelden direct met de meldkamer, begeleidden ambulances effectief naar de juiste locatie en zorgden voor optimale communicatie tussen EHBO’ers, de organisatie en de acute zorg.”
Tevreden terugblik
De GHOR had dagelijks tactisch overleg met de kolompartners. Bij bijzondere situaties, zoals op zaterdagavond toen er code geel werd afgegeven vanwege onweer en harde windstoten, vond er aanvullend veiligheidsoverleg plaats. “De OvD-G gaf toen een risico-inschatting vanuit gezondheidsperspectief, zoals andere adviseurs dat deden vanuit hun perspectief, waardoor er door de organisatie voor gekozen is om de kermis heel even stil te zetten. Dat heeft mogelijke gezondheidsschade voorkomen.”
Mike sluit af met een dankwoord. “De OvD-G is voor mij, naast de gezamenlijk georganiseerde EHBO een onmisbare schakel tijdens een evenement als de Tilburgse kermis. “Mijn speciale dank gaat uit naar OvD-G’ers Bram Schapendonk, Rob Mertens, Vincent van Dussen, Peter Verhoeven en Niels van Kalmthout en EHBO-contactpersonen Tim Mutsaerts en John Sterke.”
Mike Poppelaars blikt tevreden terug op de rol van de GHOR: “Dankzij alle inzet, de goede organisatorische voorbereiding en de korte communicatielijnen was het een relatief rustige en fijne kermis.”



