Altijd paraat: GHOR en zorginstellingen in actie
Een ramp of crisis treft soms ook zorginstellingen. Dan is snel schakelen cruciaal! De GHOR Brabant Midden-West-Noord neemt in zo’n geval direct contact op met de crisiscoördinator van de zorginstelling. Die crisisfunctionaris – die soms anders heet – is 24/7 bereikbaar, kent de interne crisisprocedures en heeft direct contact met het crisisteam.
Het doel? Informatie delen, verwachtingen afstemmen en samen maatregelen treffen. Zo voorkomen we slachtoffers en continueren we de zorg.
GHOR4all: jouw bereikbaarheid op orde
De GHOR gebruikt het landelijke systeem GHOR4all om te weten hoe de 24/7 bereikbaarheid geregeld is binnen de zorginstelling. In GHOR4all staan:
– Algemene gegevens (via KvK)
– Actuele bereikbaarheidsgegevens en instructies
Voorbeelden van instructies:
– Bel tijdens kantooruren met 012-3456789. Buiten kantooruren met 06-12345678 (calamiteitenwacht).
– Bel 24/7 met onze zorgcentrale via 088-1234567. De centralist verbindt door met de crisisfunctionaris.
Natuurlijk zijn dit voorbeelden en kun je de informatie aangepast aan je eigen specifieke situatie aangeven.
We benadrukken nogmaals: de organisatiebeheerder van GHOR4all binnen de zorginstelling houdt deze informatie actueel. Vragen? Mail Karin Teirlinck via k.teirlinck@ghorbrabantmwn.nl.
De meeste zorginstellingen vermelden de gegevens helder en houden deze ook regelmatig bij in GHOR4all. Toch komt het voor dat het contact niet altijd goed tot stand komt.
De crisisfunctionarissen van de GHOR, zoals de Officier van Dienst Geneeskundig (OvD-G), Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg (ACGZ) of Hoofd Informatie Geneeskundige Zorg (HIN-GZ) kunnen dan niet snel schakelen met de crisisfunctionaris van de zorginstelling.
Als elke seconde telt
Afgelopen nazomer lagen twee zorglocaties onder de rook van verschillende bosbranden. De GHOR probeerde contact te leggen met de crisiscoördinator van de zorginstelling. Tevergeefs!
De OvD-G wilde cruciale informatie delen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om:
– Waar brandt het?
– Hoe ernstig is het?
– Welke wegen zijn afgesloten?
– Wat staat er te gebeuren?
Verdere afstemming
Ook wilde de OvD-G weten of de rook overlast veroorzaakte en scenario’s bespreken met de crisiscoördinator van de zorginstelling, variërend van best case tot worst case-scenario’s. BEST CASE: ‘de brand zal snel onder controle zijn’ met de instructie ‘ramen sluiten en zet de ventilatie uit’. WORST CASE: ‘over enkele uren moeten jullie de zorg op een andere locatie voortzetten; ‘verplaats de zorg naar een andere locatie’ en ‘welke problemen ondervinden jullie bij het organiseren daarvan?’
De OvD-G gebruikt de informatie die gebracht en opgehaald is vervolgens ook voor de multidisciplinaire afstemming met brandweer, politie en bevolkingszorg.
Waarom contact soms faalt
Wat ging er mis? Waarom lukt het niet om contact te krijgen? En belangrijker: hoe voorkom je dat?
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat instructies in GHOR4all onvolledig, onduidelijk of verouderd zijn. Ook is de bereikbaarheidsdienst soms niet goed geregeld. Het nummer klopt, maar niemand neemt op. De telefonist weet soms ook niet wie de ‘crisiscoördinator’ is en de crisiscoördinator kent zijn rol of de samenwerking met GHOR onvoldoende. Verder kunnen technische storingen de bereikbaarheid belemmeren. Verder zijn er misschien geen duidelijke afspraken met de crisiscoördinatoren over het opnemen van onbekende nummers.
Verbeter je bereikbaarheid – vandaag nog
Voorkom misverstanden. Check en verbeter je gegevens in GHOR4all:
– Controleer of de instructies kloppen
– Test of de telefoonnummers werken
– Vermeld in GHOR4all hoe de crisisfunctie heet binnen jouw organisatie (bijv. calamiteitenwacht, bereikbare dienst, manager bedrijfsvoering, crisismanager of nog anders)
– Zorg dat de telefonist weet wie bereikbaar moet zijn
Verder is het van belang dat je het rooster van de crisiscoördinatoren actueel houdt. Bereid de crisiscoördinator ook voor op zijn rol en maak afspraken over het opnemen van onbekende nummers.
De kracht van de verbinding
De bosbranden liepen gelukkig met een sisser af. Maar dat is geen garantie voor de toekomst. Een crisis vraagt om directe actie en heldere communicatie. Laat een incident geen wake-up call zijn. Regel je bereikbaarheid vóórdat het misgaat.
Alleen dan kunnen we samen de crisis bestrijden, de gevolgen beperken en de zorg voortzetten. Samen sterk in crisistijd voor continuïteit van de zorg in alle omstandigheden!